تعریف تجارت الکترونیکی(e- commerce)

نوشته شده توسط:اشکان کریوند | ۲ دیدگاه

-          تجارت الکترونیکی جابه جایی همه داده های بازرگانی میان خریدار، فروشنده و دیگر سازمانها به کمک فناوری اطلاعات است.

-       تجارت الکترونیکی فعالیتهای بازرگانی است که به روش دیجیتالی و از راه شبکه‌های رایانه‌ای انجام می‌گیرد. امروزه بسیاری از داد و ستدهای میان شرکتها با مشتریان، بدینگونه است.

تفاوت کسب و کارالکترونیکی و تجارت الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی همان تجارت الکترونیکی است. با این تفاوت که فرآیندهای داخلی، از قبیل تولید، مدیریت انبار، توسعه محصول، مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه، مدیریت دانش و منابع انسانی هم در کسب در کار الکترونیکی پوشش داده می‌شوند. پس دامنه کسب و کار الکترونیکی وسیع‌تر از تجارت الکترونیکی است.

سیستمهای اطلاعاتی تجاری وظیفه ای در سازمان

سازمانها به طور سنتی براساس حوزه‌‌های عملیاتی یا وظیفه‌ای مستقل از یکدیگر تقسیم‌بندی و سازماندهی شده‌اند. واحدهای سازمانی به یک سیستم و نظام خاص مانند تولید، بازاریابی، فروش و مالی مرتبط هستند. براساس همین دیدگاه و به منظور هماهنگی بین IT و بخشهای مختلف سازمان سیستمهای اطلاعاتی تجاری و وظیفه‌ای نظیر سیستمهای اطلاعاتی تولید، بازاریابی، منابع انسانی، مالی و حسابداری بوجود آمده‌اند؛ که هرکدام باعث بهره‌وری بیشتر سازمان سرعت و دقت بالاتر و ایجاد فرصتهای جدید شده‌اند. این سیستمها در هردو شرکتهای بزرگ و کوچک استفاده می‌شوند. با استفاده از این سیستمها، فناوری اطلاعات در هر بخش ساختار وظیفه‌ای وارد شده و تحولی شگرف ایجاد کرده است.

سیستم‌های اطلاعاتی بازاریابی

سیستمهای اطلاعاتی بازاریابی تکنولوژی اطلاعات را برای حمایت از اجزاء اصلی وظیفه بازاریابی به کار می‌گیرد.

وظیفه تجاری بازاریابی شامل برنامه‌ریزی، تبلیغات و فروش کالاهای موجود در بازارهای موجود و توسعه تولیدات جدید و بازارهای جدید برای جذب بهتر مشتریان موجود و مشتریان بالقوه است. شرکتهای تجاری امروزه همزمان با تغییرات سریع محیطی از تکنولوژی اطلاعات در انجام بهتر و سریع تر وظایف بازاریابی کمک می‌گیرند. برای مثال اینترنت و اینترانت و سایتهای وب فرآیند بازاریابی تعاملی را فراهم می‌کنند به این ترتیب که مشتریان می‌توانند درایجاد، بازاریابی، خرید و بهتر کردن کالاها و خدمات با شرکتهای تجاری شریک شوند.

بازاریابی تعاملی نوعی از بازاریابی است که بر پایة نیازها و علایق مشتریان استوار است در این نوع از بازاریابی مشتریان همانند شرکایی هستند که موسسات تجاری در برنامه‌ریزی، فروش، نحوه و نوع تولید کالاها، خدمات پس از فروش از آنها نظر خواهی می‌‌کنند، اما امروزه با کمک فناوری اطلاعات این کار سریع‌تر وسهل‌تر انجام می‌شود مثلا از طریق تکنولوژیهای اینترنت شامل چت، گروههای مباحثه، فرمهای پرسشنامه‌های وب، پست الکترونیکی می‌توان با مشتریان ارتباط برقرار کرد و کالاهای جدید خود را به آنها معرفی کرد یاحتی از آنها ایده‌هایی در مورد تولید کالاهای جدید یا تغییر در کالاهای موجود بدست آورد.

مدیریت روابط با مشتری

از CRM برای شناخت دقیق‌تر مشتریها و ترسیم شفاف‌تر ارتباط با مشتری استفاده می‌شود. مفاهیمCRM یا مدیریت ارتباط با مشتری جدید نیست. امروزه براساس همین مفاهیم چگونگی کار و ارتباط با مشتریها در درازمدت را جهت کسب و سودآرویهای بیشتر فرا می‌گیرند. شرکتها برای انجام این مهم سرمایه گذای وسیعی را پذیرفته و هزینه می‌‌کنند. مشتری به خدماتی که دریافت می‌کند آگاه است و براساس تجارب و اطلاعات خود با پول و موجودیش آن را انتخاب می‌کند.

CRM یک محصول یا خدمات نیست؛ بلکه یک استراتژی کلی تجاری است که شرکتها را قادر به مدیریت موثر ارتباط با مشتری می‌کند.CRM یک دید و شمای کلی از مشتریهای هر سازمان را برای اعضای آن سازمان به تصویر می‌کشد. براساس مفاهیم CRM، هرکس بایستی روی مشتری و اطلاعات مشتری متمرکز باشد. برای این منظور بایستی اطلاعات مشتری به طور کامل و یکسان در تمام سازمان در اختیار تمام ارکان مرتبط با مشتری قرار گیرد. در این رابطه، بخش بازاریابی درهر شرکت با تلاشی سازمان یافته و مداوم اطلاعات مشتری را جمع‌آوری و در سیستم‌ اطلاع‌رسانی و شبکه‌سازمان نگهداری می‌کند. عوامل فروش با استفاده از این اطلاعات با مشتری تماس گرفته و کالا یا خدمات مورد نیاز وی را عرضه می‌کنند. خدمات مشتری نیز با استفاده از همین اطلاعات به هر سوال و نیاز مشتری پاسخ می‌دهند. پشتیبانی وطراحی تولید نیز با استفاده از همین اطلاعات پی به نیاز مشتریها برده و فعالیتهای خود را مطابق این نیازها تنظیم می کند. در تکمیل مفاهیم CRM هر بخش از سازمان ضمن استفاده از اطلاعات یکسان درباره مشتری، عملکرد و ارتباط خود با مشتری را دقیقا در همان بانک اطلاعاتی وارد می‌کنند تا آخرین تماسها و نظرات مشتری در دسترس همه ارکان سازمان قرار گیرد. هیچ بخشی از سازمان حق ندارد ارتباط و اطلاعات خود با مشتری را محرمانه و مخفی از دیگران نگهداری کند. بلکه منطق این راهکار این است که اطلاعات مشتری بایستی به طور جامع، کامل و مشابه در اختیار همه ارکان مرتبط با مشتری در سازمان قرار گیرد و درعین حال این اطلاعات به عنوان اسرار مهم سازمان نباید از ارکان مربوطه به خارج از سازمان منتقل گردد.

روشهای تبلیغات و بازاریابی در اینترنت

پس از طراحی سایت تجاری بایستی با مراحل زیر سایت را در اینترنت فعال کنید تا برنامه های تبلیغات و بازاریابی در اینترنت موثر و نتیجه بخش گردند.

  • انتخاب یک نام به عنوان آدرس سایت و ثبت آن در اینترنت
  • ارسال فایل طراحی شده سایت با فرمت HTML همراه با مشخصات نام ثبت شده به مکانی که به عنوان یک پایگاه (Server) اینترنتی فعال است. این عمل را اصطلاحا Hasting می‌گویند. با این عمل سایت شما با آدرس ثبت شده در مرحله قبل، در اینترنت قابل دسترس خواهد بود. پس از مراحل فوق، نوبت به ثبت و معرفی سایت و جستجوگرها و برنامه‌های تبلیغ و بازاریابی در اینترنت می رسد. علاوه بر ثبت سایت در جستجوگرها از روشهای دیگری برای توسعه سایت و تبلیغات و بازاریابی می‌توان استفاده نمود که در اینجا به آنها اشاره می‌ شود:

تبلیغ با استفاده ازبنر (Banner)

وقتی به سایتهای پر بیننده رجوع می کنید، کادرهای تبلیغی فراوانی رامشاهده می‌کنید که با روشهای جذاب بیننده‌های سایت را وادار به تایید علامت ماوس روی آنها می‌کنند. این کادرهای تبلیغی را بنر می گویند. با تایید هر نقطه از این کادرها، نشانی اینترنتی متصل به آنها نیز فعال می‌شود و روی صفحه‌ مانیتور ظاهر می‌گردد.

بازاریابی ویروسی

شرکتهای Yahoo، Hot mail و AoL از روش بازاریابی ویروسی استفاده می کنند. این شرکتها از طریق پیامهایی در نامه‌های پست الکترونیکی، برای خود تبلیغ می‌کنند. براساس این شیوه، هر نامه که توسط خدمات پست الکترونیک این شرکتها صادر می‌شود حاوی یک پیام مختصر و مفید تبلیغاتی است؛ یعنی به تعداد نامه‌هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکتها بین هم مبادله می کنند این پیامها نیز توزیع می گردد. از آنجا که این پیامها بدون فعالیت یا دخالت بیشتر این شرکتها توزیع می گردد و در تمام مکاتبات بین مردم که نشانی پست الکترونیک خود را از این نوع شرکتها اخذ کرده‌اند منتشر می‌گردد، به این شیوه بازاریابی ویروسی گفته می‌شود.

سیستمهای اطلاعاتی تولید

سیستمهای اطلاعاتی تولید از بخش تولید و عملیات که شامل وظایف مربوط به فرایندهای تولید کالا ها و خدمات است حمایت می کنند.

یک نوع از سیستمهای اطلاعاتی تولید CIM یا سیستمهای تولید یکپارچة کامپیوتری هستند. CIM یک مفهوم جامع و کلی است که بر انجام وظایف و فعالیتهای بخش تولید بر پایه سیستمهای کامپیوتری تاکید می کند و بر ساده کردن، اتوماتیک کردن و هماهنگی و یکپارچگی فرآیندهای تولید توجه دارد.

(Simplify (re – engineer : ساده سازی فرآیندهای تولید، طراحی کالا و سازماندهی کارخانه به عنوان یک پایه حیاتی برای اتوماسیون و یکپارچگی.

Automate: اتوماسیون فرایندهای تولید و وظایف تجاری که از طریق کامپیوترها، ماشینها و رباتها انجام می شود.

Integrate: هماهنگی بین همه فرایندهای تولید و بخش تولید ودیگر قسمتها از طریق کامپیوترها، شبکه‌های ارتباط تلفنی و تکنولوژیهای جدید اطلاعات.

هدف CIM و سیستمهای اطلاعاتی تولید نظیر آن ایجاد فرآیندهای تولید انعطاف پذیر و چابک برای تولید اثر بخش و با کیفیت محصولات است. بنابراینCIM مفاهیمی همچون سیستمهای تولید انعطاف‌پذیر و تولید چابک و مدیریت کیفیت جامع رادربرمی‌گیرد. اجرای این مفاهیم باعث می‌شود تا شرکت به نیازهای مشتریان با سرعت بیشتری پاسخ دهد و کالاها و خدمات را با کیفیت بالاتری ارائه کند. سیستمهای اطلاعاتی تولید به شرکتها کمک می‌کنند تا از طریق ساده‌سازی، اتوماسیون و یکپارچگی فرآیندها فعالیتهای مربوط به تولید انواع مخلتفی از کالاها را با موفقیت به انجام رسانند. برای مثال کامپیوترها به مهندسان کمک می‌کند تا تولیدات بهتری را از طریق مهندسی به کمک کامپیوتر طراحی کنند

سیستمهای CAD نیز کار طراحی به کمک کامپیوتر را انجام می‌دهند. MRP برای سفارش مواد و دریافت آنها در زمانی که برنامة تولید به‌آنها نیاز دارد ایجاد شده است، به منظور هماهنگی بین MRP و دیگر بخشهای سازمانی از سیستمی نظیرERP استفاده می شودERP سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌باشد که تمامی واحدهای سازمان از مالی و اداری گرفته تا خط تولید و انبارها و عملیات آنها را در کنترل خود دارد پس ERP   برای هماهنگی و سازگاری سیستم های اصلی در تمام سطح داخلی سازمان و پشتیبانی دسترسی به اطلاعات از راه دور به منظور تصمیم‌گیری و نظارت برعملکردها ایجاد شده است.

برنامه ریزی مواد مورد نیاز (MRP)

برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز روشی است که با یک پیش بینی برای تقاضای محصول ساخته شده شروع می شود و وابستگی تقاضا را به (1) انواع اجزاء مورد نیاز، مواد، قطعات و … )، (2) نیازهای کمی دقیق و (3) زمانبندی سفارشات جهت تامین یک برنامة تولید، تعیین می‌کند.

سیستمهای کنترل موجودی برای اقلام تقاضای مستقل مورد استفاده می باشند اما سیستم برنامه ریزی مواد برای اقلام تقاضای وابسته به کار می رود. لازم به ذکر است که در تقاضای مستقل، تقاضا برای یک قطعه، جدا از تقاضا برای قطعات دیگر است ولی در تقاضای وابسته، تقاضا برای یک قطعه، وابسته به تقاضا برای قطعات دیگرمی‌باشد.

مجموعه اجرای تولید: مجموعه ای است از یک سیستم ERP که وظیفه کنترل و پایش صحن کارخانه‌ را به عهده دارد. این مجموعه سیستم اطلاعات و ارتباطات صحن کارخانه را توسط عملکردهای گوناگون مدیریت می ‌کند و مناسبات الکترونیکی بین مراکز فعالیت صحن کارخانه و سیستم ERP را برقرار می سازد. مجموعه‌ اجرایی تولید، اطلاعات لحظه‌ به لحظه عملیات تولید را به سیستم ERP منتقل می کند با استفاده از این مجموعه است که مقدار اختلاف مواد و یا نیروی کار مصرفی با آنچه که برنامه‌ریزی شده است بدست می‌آید، همچنین چنانچه دستگاهی بیش از اندازه مورد استفاده قرارگرفته باشد خاموش خواهد شد. به طور خلاصه اطلاعات گلوگاهها، برگشت مواد زاید و مسیریابی مجدد نیز انجام می‌شود. گزارش‌های عملیاتی که طولانی تر از برنامه شده اند و تعداد عملیات انجام شده از جمله اطلاعاتی هستند که از این مجموعه بدست می‌آید.

سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی (HRM)

هدایت و مدیریت نیروی انسانی از حساس‌ترین و موثرترین وظایف مدیران سازمانها و موسسات اقتصادی قلمداد می‌شود. از این روی، داشتن اطلاعات به موقع از آخرین وضعیت کارکنان می‌تواند به هدایت و بهبود وضعیت نیروی انسانی سازمانهای یادشده یاری رساند. بدین منظور استقرار و بکارگیری سیستم‌ مدیریت منابع انسانی بستر مناسبی رابرای سازمان دهی، برنامه ریزی و کنترل و در نهایت ارتقای نیروی انسانی فراهم می‌آورد.

وظیفه مدیریت منابع انسانی شامل استخدام، جابجایی، ارزیابی، جبران خدمات و توسعه کارکنان یک سازمان است: هدف مدیریت منابع انسانی استفاده کارا و موثر از منابع انسانی سازمان است. بنابراین سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی طراحی شده‌اند برای حمایت (1) برنامه ریزی برای رسیدن به نیازهای پرسنلی کسب و کار مورد نظر

(2) توسعه کارکنان تا پتانسیل کاملشان

(3) کنترل همه خط مشی ها و برنامه های پرسنلی

اساسا کسب و کارها از سیستمهای اطلاعاتی برمبنای کامپیوتر استفاده می کنند تا

(1)               گزارش صورت حقوق بگیران را تهیه کنند

(2)               سوابق پرسنلی را نگهداری کنند

(3)               نحوه استفاده از پرسنل در عملیاتهای تجاری را تجزیه تحلیل کنند

تعداد زیادی از شرکتها به ماواری وظایف سنتی مدیریت پرسنل پانهاده‌اند و سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی را برای حمایت کارهایی همچون (1) استخدام، انتخاب، اجاره

(2) گردش شغلی (3) ارزیابی اجرا   (4) تجزیه و تحلیل منافع کارکنان

(5) آموزش و توسعه   (6) سلامتی، ایمنی و امنیت           توسعه داده‌اند.

مدیریت منابع انسانی و اینترنت (HRM and the Internet)

اینترنت یک نیروی اساسی برای تغییر در مدیریت منابع انسانی است. برای مثال سیستمهای HRM در خط به انتخاب و استخدام کارکنان از طریق سایتهای شبکه‌ای کمک می‌کند. می‌توان از طریق اینترنت به آموزش الکترونیکی کارکنان پرداخت و سطح مهارت کارکنان را افزایش داد (E – Learning)

مدیریت منابع انسانی و اینترانت:

همانطوری که اینترانت افراد سازمانهای مختلف را به هم متصل می‌کند با فناوری مشابهی می‌توان افراد داخل سازمان را به هم متصل کرد. در آغاز شبکه‌های داخل سازمانها به عنوان شبکه‌های محلی شناخته می شدند که یک واحد سازمانی را پشتیبانی می‌کردند. امروزه به طور فزاینده‌ای از اینترانت برای پشتیبانی ارتباطات در محل سازمان استفاده می شود. اینترانت از فن آوریهای مشابه اینترنت استفاده می‌کند اما فقط افراد موجود در داخل سازمان به آن دسترسی دارند. احتمالاً اولین اثر اینترانت این است که کاربران می‌توانند به مستندات کاری سازمان دستیابی داشته باشند. مهمترین اثرش این است که افراد آسانتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، با یکدیگر کار می‌‌کنند که این خود باعث افزایش بهره وری سازمان می‌شود. از طریق اینترانت مدیر می تواند لحظه به لحظه از کارکنان مطلع شود و آنها را راهنمایی و کنترل نماید. همچنین گلوگاههای سازمان را تشخیص دهد و برای حل آن اقدام کند. کارکنان می‌توانند به سرعت از تخصص‌‌ها و تجارب همدیگر کمک بگیرند.

سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری

سیستمهای اطلاعاتی حسابداری از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین سیستمهای اطلاعاتی تجاری مورد استفاده هستند، این سیستمها مبادلات تجاری و دیگر وقایع بازرگانی و اقتصادی را ثبت، گزارش و تجزیه و تحلیل می‌کنند. سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مرسوم عبارتند از پردازش سفارش، کنترل موجودی، دریافت حسابها، پرداخت حسابها، لیست حقوق و دستمزد و سیستمهای کتاب حساب عمومی یا دفتر معین

Order Processing (پردازش سفارش): دریافت و تجزیه و تحلیل و پردازش سفارشات مشتری و ایجاد داده برای کنترل موجودی و دریافت حسابها.

Inventory control (کنترل موجودی): پردازش داده‌ها که تغییرات در موجودی را منعکس می‌‌کند و اطلاعات ارسال و سفارش مجدد را فراهم می‌کند.

Accounts Receivable حساب دریافتنی: حسابی که معمولا در مقابل فروش کالاها و خدمات به مشتریان بوجود می‌آید یا از طریق اعتباری که برای مشتری قائلیم و به طور نسیه کالا را به مشتری داده‌ایم.

Account Payable (حساب پرداختنی): تهیه گزارش‌هایی از مقدار خرید شرکت از تامین کنندگان مواد اولیه و میزان پول پرداختی به آنها و محاسبه میزان نقدینگی شرکت و مقدار بدهی به کسانی که مواد و خدمات اولیه مورد نیاز خود را از آنها تامین کرده‌ایم.

Payroll: فهرست اساسی حقوق بگیران یک سازمان (تهیة گزارش کل وجوه پرداختی یک موسسه به عنوان حقوق)

سیستم‌های مدیریت مالی مبتنی بر کامپیوتر در تصمیم های زیر مدیران مالی را حمایت می کند:

1)      تامین بودجه کسب و کار

2)      تخصیص و کنترل منابع مالی در کسب کار

سیستم مدیریت مالی شامل مدیریت سرمایه و پول، بودجه بندی سرمایه، پیش بینی مالی و برنامه ریزی مالی است.

سیستم های مدیریتندنقدینگی اطلاعات در مورد دریافتها و پرداختهای پولی شرکت برمبنای زمان واقعی یا دوره ای جمع آوری می کنند.

مدیریت سرمایه گذاری: بسیاری از کسب و کارها نقدینگی مازاد خود را در سپرده های کوتاه مدت، کم ریسک (مثل اوراق قرضه، اوراق تجاری یا گواهی نامه ودیعه) یا در جایگزین های با ریسک بیشتر / بازده بیشتر سرمایه گذاری می کنند بنابراین اینچنین در آمدهای سرمایه ای ممکن است تا زمانیکه بودجه ها اقتضا کنند کسب شوند.

نرم افزاری را می توان در مدیریت این سپرده گذاری بکار برد.

برنامه ریزی و پیش بینی مالی: تجزیه و تحلیل گران مالی صفحه گستره های الکتریکی و نرم افزارهای برنامه ریزی مالی را بکار می برند تا عملکرد مالی حاضر و پروژه شده کسب و کار را تحلیل کنند.

 

 

سیستم های متقابل سازمان

کسب و کار الکترونیکی علاوه بر احاطه تجارت الکترونیکی شامل کاربردهای اداری خاص به نام (front – office application) و(back- office application)است که موتور کسب و کار مدرن را شکل می دهد. کسب و کار الکترونیکی فقط معاملات تجاری الکترونیکی نیست، بلکه تعریف دوباره مدلهای کسب و کار قدیم با هدف تکنولوژی، برای ماکزیمم کردن ارزش بیشتری است. این کاربردهای چند وظیفه‌ای سازمان با ترکیب خرده سیستم‌های اطلاعاتی انسجام می‌یابد.

کاربردهای متقابل سازمان

انسجام شرکت بعنوان مساله ای اساسی برای شرکتها در تمام انواع بخشهای کسب و کارها است که می کوشند مزیت رقابتی را حفظ کنند، انسجام کلیدی برای موفقیت است.

سیستم های اطلاعات در دنیای واقعی ترکیبی انسجام یافته از سیستم های کسب و کار چند وظیفه ای هستند. این سیستم ها فرآیندهای کسب و کار راحمایت می کنند با فرایند سیستم هایی چون توسعه محصول، تولید، توزیع، مدیریت سفارشی، حمایت از مشتری و …

بسیاری از شرکتها تکنولوژی اطلاعات را به منظور ایجاد سیستم های انسجام یافته متقابل سازمان بکار می گیرند تا به مدد آن از مرزهای فعالیتهای کسب و کارسنتی عبور کنند و ازاین رهگذر به مهندسی مجدد و گسترش فرآیندهای کسب و کار مربوط به شرکت دست یابند.

بسیاری از سازمانها درابتدا از سیستم های قدیمی مبتنی برmain frome (مین‌فریم) وظیفه‌ای، استفاده می کردند و بعد به سمت کاربردهای متقابل مشتری / خدمت رسان پیش رفتند. بطور معمول این امر دربرگیرنده نصب نرم افزارهایی چون برنامه ریزی منابع شرکت، مدیریت عرضه زنجیره، یا مدیریت روابط با مشتری ازشرکت سپ (SAP) آمریکا است.شرکتها در سراسر دنیا و شبکه اینترنت و اکسترانت خود بعنوان شبکه‌ای تکنولوژی برای سیستم‌های الکترونیکی کسب و کارشرکت و چند جانبه استفاده می‌‌کنند.

معماری کاربردهای سازمان.

شکل (16-5) نشان دهنده معماری سیستم سازمان است که ارتباط کاربردهای مهم متقابل سازمان را توضیح می‌دهد که امروزه بسیاری از شرکتها دارای آن یا درحال نصب آن هستند. این معماری یک طرح کلی جزئیات کامل و جامع تهیه نمی‌کند اما چارچوبی مفهومی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا فرآنیدها، مفاهیم و وجوه مشترک اصلی این کاربردهای کلی کسب و کار الکترونیکی و روابط آنها با یکدیگر را در ذهن خود تصویر سازی کنید.

توجه کنید که بجای تمرکز بروظایف کسب و کار سنتی یا فقط حمایت فرایندهای کسب و کار داخلی شرکت، کاربردهای سازمان برانجام فرآیندهای کسب و کار پایه‌ای هماهنگ با مشتریان، عرضه کنندگان شرکا، کارکنان و سهامداران تمرکز دارند. بنابراین براثر بخشی شرکت تمرکز دارد. مدیریت روابط با شرکا بر کسب وتربیت دوباره شرکا‌یی تمرکز دارد که می توانند فروش و توزیع محصولات و خدمات شرکت را افزایش دهند. مدیریت عرضة زنجیره ای تمرکز برایجاد کارآمدترین و اثربخش ترین فرآیندهای تدارکات ومنابع با عرضه کنندگان برای تولیدات و خدمات مورد نیاز درکسب و کار دارد. سیستم های مدیریت دانش بر تهیه ابزارهایی برای کارکنان شرکت تمرکز دارد که همکاری گروهی و حمایت تصمیم گیری را حمایت کند

انسجام کاربردهای سازمان:

چگونه یک کسب و کار برخی از سیستم های متقابل سازمان را بهم پیوند میزند (درشکل 16-5) نرم افزاری انسجام کاربرد سازمان را بسیاری از شرکت ها به منظور اتصال کاربردهای جامع بکار می برند . این نرم افزاری کاربرد قادر می سازد تا فرایندهای کسب و کار را که در روابط متقابل که بین کاربردهای کسب و کار اتفاق می افتد، مدل سازی می‌کند.

بنابراین همانطورکه شکل 17-5 توضیح می دهد نرم افزارهای EAI می تواند کاربردهای‌‌ front- office , back – office را انسجام بخشد تا ا ینکه آنها در حالتی پیوسته و انسجام یافته بایکدیگر کار کنند. این امر یک توانایی حیاتی است که ارزش واقعی کسب و کار را برای یکپارچگی‌کسب و کارالکترونیکی تهیه کند، که باید به سرعت و کارآمد به حوادث کسب و کار و تقاضای مشتریان پاسخ دهد.

سیستم‌های پردازش مبادلات نقشی استراتژیک دارند. بسیاری از شرکتها از اینترنت یا اکسترانت و دیگر شبکه ها استفاده می کنند تا آنها‌ را بطور الکترونیکی به مشتریانشان یا عرضه کنندگان برای پردازش مبادلات مرتبط سازد. چنین سیستم هایی با زمان واقعی که سریع به مبادلات دست می یابند و آنها را پردازش می کنند، می توانند به شرکتها کمک کنند تا خدماتی برتر را به مشتریان و دیگر شرکای تجاری ارائه دهند این توانایی بر ارزش محصولات و خدمات شرکت می افزاید و بنابراین به آنها روشی مهم را ارائه می دهد تا خود را از رقبا متمایز سازند.

سیستمها‌ی TPS:

برای اجرای عملیات یا تراکنشهای روزمره سازمان به کمک کامپیوتر استفاده می‌شود شبیه سیستم‌ پرداخت حقوق و دستمزد، سیستم سفارشات، سیستم رزرو بلیط و … (می‌‌توان پیاده سازی را با (Access) اکسس انجام داد).

چرخه پردازش مبادلات

سیستم های پردازش مبادلات داده هایی را به دست می‌آورد و پردازش می کند که مبادلات کسب و کار را توضیح می دهد، پایگاه داده های سازمانی را بروز می دهد، و انواع محصولات اطلاعات راتهیه می‌کند.

ورودی داده: اولین قدم درچرخه پردازش مبادلات دستیابی به داده‌های کسب و کار است. بطور مثال، می توان با ترمینالهای Point- of – Sale داده های مبادلات را جمع آوری کرد. این ترمینالها اسکن‌های چشمی کد بار و دستگاه های خواننده کارتهای اعتباری را درخرده‌ فروشی‌ها یا دیگر کسب و کارها بکار می‌گیرند. (توضیح کامل در فصل 10)

پردازش مبادلات: سیستم پردازش مبادلات داده ها را به دوروش پردازش می کند.

1-     پردازش جمعی: این امر در مکا نی اتفاق می‌افتد که داده‌های مبادلات در یک دوره زمانی اندوخته می‌شوند و به صورت دوره‌ای پردازش می‌شوند.

2-     پردازش در زمان واقعی: در جایی این امر بکار گرفته می شود که داده‌ها درست بعد از وقوع مبادلات پردازش می‌شوند.

تمام سیستم‌های پردازش مبادلات آن لاین‌، توانمندیهای پردازشگردرزمان واقعی را درهم می‌آمیزند. بسیاری از سیستم‌‌های آن لاین‌ همچنین بستگی به توانمندی‌های سیستم‌های کامپیوتری دارد که می تواند برای انجام حتی اگر بخشهای سیستم دچار مشکل شود، ادامه یابد. (توضیح کامل در فصل 11)

نگهداری پگاههای‌ داده ها: پایگاههای داده‌های سازمان باید توسط سیستم های پردازش مبادلات نگهداری شود تا اینکه همواره صحیح و بروز باشند. بنابراین سیستم‌های پردازش مبادلات داده‌های یک سازمان را به منظور منعکس کردن تغییراتی بروز می‌کنند که از مبادلات کسب و کار روزانه نتیجه می‌شوند.

بطور مثال، فروشهای اعتباری به مشتریان موجب خواهد شد که توازن حسابهای مشتریان افزایش یابد و مقدار موجودی در دسترس کاهش یابد. نگهداری پایگاههای داده ای این اطمینان را می‌دهند که این تغییرات و دیگر تغییرات در رکوردهای داده‌هایی منعکس می‌شوند که در پایگاههای داده‌ای شرکت ذخیره می‌شوند.

تهیه مدارک و گزارشات: سیستم‌های پردازش مبادلات انواع گوناگونی از مدارک و گزارش را تهیه می‌کنند. نمونه‌های مدارک مبادلات شامل چک حقوق، سفارشات خرید، دریافتهای فروشی و … است.

پردازش تحقیقات: بسیاری از سیستم‌های پردازش مبادلات به شما اجازه می‌دهد که از اینترنت، انترانت واکسترانت بهره بگیرند یا مدیریت پایگاه‌های داده در مورد زبانها سوال و تحقیق می‌کند تا تحقیقات را فراهم کند و پاسخهایی مربوط به نتایج عملکرد پردازش مبادلات را دریافت کند. معمولا، جوابها در انواع گوناگونی از فرمت‌ها یا صفحه اسکرینها وجود دارد. بطور مثال شما ممکن است وضعیت سفارشی فروشی، توان د رحسابها، یا مقدار ذخیره موجودیها را چک کنید و جواب بسیار سریعی ازکامپیوتر خود دریافت کنید.

سیستم های همکار سازمان

سیستم‌های همکاری سازمان سیستمهای کسب و کار الکترونیکی متقابل و چند وظیفه‌ای هستند که هماهنگی، ارتباطات و همکاری بین اعضای تیم کسب و کار و گروههای کاری را افزایش می‌دهند.

این نرم‌افزار شما را قادر می سازد که راحتتر و اثر بخش‌تر با یکدیگر کار کنید این کار را با کمک به این موارد انجام می‌دهند

  • ارتباطات: رد و بدل اطلاعات با یکدیگر
  • هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیتهای کاری فردی واستفاده از منابع بایکدیگر
  • همکاری: کارکردن با یکدیگر مشترکا در مورد پروژه‌های وظایف مشترک.

بطور مثال، مهندسان، متخصصان کسب و کار و مشاوران خارجی ممکن است یک تیم واقعی را برای پروژه بوجود آورند. پروژه می‌تواند برای ایجاد همکاری از طریق نامه‌های الکترونیکی کنفرانس‌های ویدئویی، میزگردهای بحث و پایگاههای داده‌‌ای چند جانبه بر اینترانت واکسترانت تکیه کند. این نرم‌افزار ممکن است از ترمینالهای کامپیوتری شبکه‌ا‌ی شده (سرتاسری) برای انواع سرورهایی استفاده کند که در آنها پروژه، شرکت و دیگر پایگاههای داده‌ای ذخیره می‌شوند. بعلاوه سرورهای شبکه‌ای ممکن است انواع گوناگونی از منابع نرم افزار را بکار گیرند همانند براورزهای وب و بسته های کاربردی.

شکل 21-5 نمایی کلی از برخی از ابزارهای نرم افزاری برای ارتباطات الکترونیکی، کنفرانسهای الکترونیکی و مدیریت کارمشارکتی را فراهم می‌آورند.

این ابزارهای نرم افزاری را به ارتباطات و مدیریت کارهای مشارکتی تقسیم می‌کنند که همان مفهومهای حیاتی سیستم‌های همکاری جوامع امروزی هستند. ابزارهای ارتباطی الکترونیکی به شما کمک می‌کند تا با دیگران از طریق فرستادن پیغامها، اسناد، فایلها، متن ها، تصویر از طریق شکبه های اینترنتی، اکسترانتی و شبکه های کامپیوتری ارتباطات برقرار کنید و همکاری داشته باشید.

ابزارهای کنفرانس‌ الکترونیکی به کاربران شبکه‌ای کمک می‌کنند تا اطلاعات و همکاری را در حین کاربرد موضوعات مشترک بدون توجه به جایگاهشان با یکدیگر ردوبدل کنند.

ابزارهای مدیریت کارهای مشترک به افراد کمک می‌کنند تا کارهای مشترک را انجام دهند و مدیریت کنند.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۵:۱۷:۰۳

    It is appropriate time to make some plans for the future and it's time to be happy.
    I have learn this submit and if I may just I desire to counsel
    you some fascinating things or tips. Perhaps you can write
    next articles regarding this article. I wish to learn even more things about it!

  • Sherrie

    Sherrie

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۳:۰۲

    Precisely what I was searching for, thank you for posting.

پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ