دانستنیهایی در ویندوزXP

نوشته شده توسط:اشکان کریوند | ۱ دیدگاه

امسال برای مایکروسافت و کاربرانش سال شبکه و اینترنت است یا سال سیستمهای دیجیتالی ‚ مایکروسافت در زمینه ارائه محصولات برای شبکه و اینترنت امسال بیشتر از هر سالی سرمایه گذاری کرده بود که حاصل آن ارائه سیستم .Net و WinXP بود .اما قدر مسلم امسال ، برای مایکروسافت سال شبکه نبود .زیرا برنامه نویسان کمتر به .Net Platform توجه کردند و با وجود مشکلات AOL و سایر شرکتها، حتی MSN8 هم نتوانست جایی در بین کاربران سایر محصولات باز کند و .Net Passportنیز از طرف دولت ایالات متحده به دلیل ضعفهای امنیتی مورد انتقاد قرارگرفت. ولی در زمینه سیستمهای دیجیتالی وضع فرق می کند .قرار است پاییز امسال نسخه جدیدی از ویندوز XP تحت عنوانWindows XP Media Center Edition ،همچنینWindows Media Player 9.0 ، Xbox جعبه بازی مایکروسافت با دهها بازی جدید و چندین محصول سخت افزاری دیجیتالنیز عرضه شود .خوب با این وجود برای ما امسال ، سال   XPاست !

 

نفوذ به ویندوز XP

ویندوز از همان ابتدا در بین کاربران به عنوان یک سیستم عامل با ضریب ایمنی پایین یاد می شد و امکانات امنیتی   WinNTو Win2000نیز تنها به درد کاربران حرفه ای و یا مصارف اداری می خورد .کاربران خانگی ویندوز نیز برای حفاظت از سیستم خود و حفظ امنیت آن از برنامه های متفرقه استفاده می کردند. بعد از عرضه WinXP و امکاناتی که رابط راحت و زیبای آن برای تعیین کلمه عبور و تعریف چند کاربر و محدود کردن کاربران فرعی توسط کاربر اصلی یا مدیر سیستم ، در اختیار قرار می داد، بسیاری از کاربران از این سیستم به عنوان یک نظام امنیتی جدید برای حفاظت از فایل ها و برنامه هایشان استفاده می کنند، غافل از اینکه کادر محاوره ای کلمه عبور ویندوز دارای یک اشکال کوچک است که ورود به هر سیستمی را توسط هکرها راحت می کند.

به طورکلی در ویندوزXP،دودسته کاربر وجود دارند :کاربران از پیش تعریف شده سیستم و کاربران تعریف شده توسط مدیر یا مالک سیستم .کاربران از پیش تعریف شده ویندوز XP شامل Guest و Administrator هستند .کاربر Guest به طور پیش فرض غیر فعال است ، اما کاربرAdministrator،کاربری است که ویندوز را نصب کرده و مدیر یا مالک ویندوز است. تقریبا در اواخر مراحل نصب ویندوز، یک نام کاربری درخواست می شود که این نام به جای Administrator به عنوان مالک یا مدیر سیستم استفاده خواهد شد.

متاسفانه کادر تنظیمات نام کاربری و کلمه عبور به گونه ای است که اغلب کاربران فراموش می کنند برای کاربر Administrator کلمه عبوری را تعیین کنند.این نام نیز در کادر ورود به سیستم یعنیWelcome screenنمایش داده نمی شود .بنابراین برای ورود به چنین سیستمی اعمال زیر را انجام دهید:

-1هنگام راه اندازی کامپیوتر، در کادر Welcome دوبار کلیدهای Ctrl + Alt + Delete را بفشارید، کادر Log On to Windowsباز     می شود.

 

 

-2در کادر باز شده در کادر متن مقابل User name :،عبارت Administrator را تایپ کنید.

-3کلید Enter را بزنید و تمام !

شما بدین ترتیب می توانید وارد سیستم مورد نظرتان شوید .من این روش را روی حدود ده کامپیوتر که از ویندوز XPاستفاده می کردند به کار بردم و تمامی آنها به همین شکل قابل نفوذ بودند!

فراخوانی سریع دسک تاپ

بسیاری از کاربران تازه کار، دسک تاپ ویندوز را پر از آیکن های مربوط به برنامه های مورد علاقه خود می کنند .عیب این کار این است که وقتی یکی از این برنامه ها را اجرا می کنید، آن برنامه تمام سطح دسک تاپ را می پوشاند و برای اجرای برنامه دوم که میانبر آن در دسک تاپتان قرار دارد دیگر راهی بجز به حداقل رساندن (Minimize) پنجره برنامه اول وجود نخواهد داشت. حتی اگر ده پنجره نیز باز کرده باشید، برای مشاهده دسک تاپ لازم است تمام آنها را Minimizeکنید .آیا راهی سریع برای مشاهده دسک تاپ وجود دارد‚

بله ، شاید راحت ترین راه ، فشردن دو کلید+D ی است که بلافاصله تمام پنجره ها را از روی دسک تاپ کنار زده و دسک تاپ را نمایان می سازد .با فشردن مجدد این دو کلید دوباره پنجره ها به حالت اولشان باز خواهند گشت. اگر نمی خواهید دستتان را از روی ماوس روی صفحه کلید ببرید، روی یک قسمت خالی از نوار وظیفه   (Taskbar)کلیک راست کرده و در منوی باز شده گزینه Show the Desktop مطابق شکل 1 را انتخاب کنید .در ضمن در منوی Quick Launch آیکنی به نام Show Desktop وجود دارد که همین عمل را انجام خواهد داد.

منوی Start را فعال نگه دارید

هر برنامه ای که روی سیستم خود نصب می کنید، گروهی از میانبرها را به منوی   Start->All Programsاضافه می کند .شما با استفاده از این میانبرها می توانید تقریبا تمام برنامه های مدنظرتان را به راحتی اجرا کنید .اما مشکل اینجاست که وقتی می خواهید چند برنامه رابا هم اجرا کنید، ابتدا باید روی دکمه Start کلیک کرده و سپس به گزینه All Programs اشاره کنید و پس از چند لحظه در منوی باز شده میانبر برنامه خود را یافته و روی آن کلیک کنید .در منوی اخیر به محض کلیک روی میانبر مورد نظر، منوی Start ناپدید می شود. اگر باز همبخواهید برنامه ایی را از منوی Start اجرا کنید، باید مجددا مراحل عنوان شده را طی کنید.

برای رفع این مشکل در هنگام کلیک روی یک میانبر، دست خود را روی کلید Shift نگه دارید .با این روش منوی   Start همچنان روی صفحه فعال باقی خواهد ماند و بدین شکل شما می توانید برنامه دیگری را نیز به راحتی از منوی   Startانتخاب کنید.

این ترفند تنها در ویندوزهای 2000 و XPکاربرد دارد.

کپی با کشیدن و رها کردن(Drag&Drop)

شاید کشیدن و رها کردن دکمه سمت چپ ماوس راحت ترین راه کپی کردن فایل ها و پوشه ها باشد .اما آیا می دانستید که خیلی راحت تر از این نیز می توانید فایل های انتخاب شده را حتی به یک زیر پوشه کپی کنید .برای این منظور Windows Explorer را باز کنید می توانید ازدو کلیدÿ+ E استفاده کنید . فایل ها یا پوشه های خود را در پانل سمت راست انتخاب کرده ، سپس تا پانل سمت چپ درگ کنید .اگر پوشه مقصد شما درون چند پوشه دیگر قرار دارد، نشانگر ماوس را در حالی که دستتان روی دکمه ماوس است ، روی پوشه مقصد چند لحظه نگه دارید .مشاهده خواهید کرد که زیر پوشه مربوطه باز خواهد شد .با این روش شما می توانید به راحتی فایل هایتان را به زیر پوشه موردنظر خود کپی کنید.

هنوز میانبر صفحه کلید فعال است

در ویندوز XPهنگامی که پنجره ای مانند Windows Explorer را باز می کنید، در قسمت نوار منوی این پنجره هیچ خطی زیر هیچ یک از حروف گزینه های منو کشیده نشده است. مایکروسافت علت این امر را زیباتر ساختن شکل منوها عنوان می کند و این منوها را هوشمند طراحی کرده است .یعنی اگر شما کلید Alt را پایین نگه دارید، حرف میانبر کلیه گزینه های منو، نمایان می شوند .در منوی Start نیز تنها کافیست هنگامی که این منو باز است ، یک کلید مثلCtrl را بزنید .بدین ترتیب ویندوز حروف میانبر را مشخص خواهد کرد.

با حق تقدم بیشتر

ویندوز یک محیط چند وظیفه ای (Multi-tasking) است .این بدان معناست که ویندوز می تواند همزمان چند برنامه را با هم اجرا کند .در این حالت منابع سیستم نظیر وقتCPU ،حافظه ، منابع بصری و ... بین برنامه ها به اشتراک گذاشته می شوند .ویندوز این امکان را دارد که به یک برنامه اجازه دهد از این منابع بیشتر از سایر برنامه ها استفاده کند تا با سرعت و راندمان بهتری اجرا شود .برای این منظور می توانید از فرمان زیر استفاده کنید:

cmd /c start /<priority>< application>

که در این حالت <priority> می |تواند یکی از مقادیر) normal, above normal, high, realtimeحالت پیش فرض below normal ,(و low باشد و < application> مسیر و نام برنامه مورد نظر را تعیین می کند .مثل :

cmd /c start/ high C:\Windows\Notepad.exe

بدین شکل برنامه   Notepadویندوز باز می شود، در حالی که بیشتر از سایر برنامه ها اجازه استفاده از منابع سیستم را داراست .

در مین یابی همیشه موفق باشید!

بازی مین روب یا Minesweeperچندین سال است که همراه ویندوز به عنوان یک بازی محبوب ارائه می شود. اگر شما نیز به این بازی علاقمند هستید و می خواهید همیشه در آن پیروز باشید، مراحل زیر را طی کنید:

-1وارد بازی   Minesweeperشوید.

-2عبارت   xyzzyرا در حالی که پنجره   Minesweeperفعال است ، تایپ کنید و کلیدهای   Shift + Enterرا فشار دهید.

-3تمامی پنجره های دیگر را Minimizeکنید تا Desktopویندوز را مشاهده کنید.

خوب حالا شروع به بازی کنید .زمانی که نشانگر ماوس را روی خانه ای می آورید که دارای مین است ، نقطه ای کوچک در گوشه بالا و سمت چپ دسک تاپ سیاه می شود و زمانی که ماوس را روی یک خانه امن ببرید، همان نقطه سفید می شود.

با این روش می توانید دوستان خود را حیرت زده کنید زیرا این نقطه کوچک توجه کمتر کسی را به خود جلب میکند.

حافظه خود را خالی نگه دارید

در ویندوز حافظه ای با اندازه متغیر وجود دارد که تحت عنوان کلیپ برد شناخته می شود .این حافظه در ابتدای ورود به ویندوز دارای هیچ مقداری نیست و تنها زمانی که شما موضوعی را Copy یا Cut می کنید، به این حافظه انتقال داده می شود.این حافظه در هر لحظه تنها      می تواند محتوی یک موضوع باشد .شاید این مساله را در هنگام Cut,Copy و Pasteتجربه کرده باشید .اما آیا می دانید زمانی که یک تصویر 2 مگابایتی را به کلیپ برد کپی می کنید 2 .مگابایت از حافظه خود را اشغال کرده اید و تا زمانی که دوباره چیزی را در کلیپ برد قرار ندهید، این فضا اشغال خواهد ماند حتی زمانی که از برنامه مورد نظر خود خارج شوید. برای خالی کردن کلیپ برد دو روش وجود دارد:یکی کپی کردن یک کلمه ساده به کلیپ برد مثلا در Notepad یک کلمه تایپ کرده و سپس آن را انتخاب کنید و بعد کلیدهایCtrl+C را فشار دهید.و راه حل دیگر استفاده از برنامهClipboard Viewer مطابق شکل 3 است در ویندوز XP این برنامه در شاخه:

C:\WINDOWS\system32\clipbrd.exe

قرار دارد .با این برنامه می توانید محتوای کلیپ برد خود را سازماندهی کنید و حتی آن را در هارددیسک کامپیوترتان ضبط کرده و دوباره بازیابی کنید.

از آنجا که برای این برنامه هیچ میانبری وجود ندارد، در صورت تمایل برای آن میانبری در جای مناسب قرار دهید .

افزایش کارآیی سیستم با حافظه بیشتر

اگر حافظه RAM دستگاه شما بیش از 256 مگابایت است ، می توانید از این ترفند استفاده کنید تا سرعت سیستم شما به طور قابل ملاحظه |ای و گاهی باور نکردنی ، افزایش یابد .در رجیستری ویندوز در کلید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControl[

]Set\Control\Session Manager\Memory Management

یک مقدار DWORDبه نام DisablePagingExecutive درصورت عدم وجود بسازید و به آن مقدار 1 بدهید مطابق شکل . 3 بدین شکل دیگر ویندوز محتوای RAM سیستم شما را به هارددیسک انتقال نخواهد داد .با این عمل کلیه برنامه ها به طور باور نکردنی سریع اجرا خواهند شد .در صورتیکه به مشکلی برخوردید،این بار به DisablePagingExecutive به جای یک ، مقدار صفر را بدهید تا ویژگی فوق غیر فعال شود این ترفند در ویندوز 2000 , XPو NTکاربرد دارد.

فایل موقت حافظه را پاک کنید

ویندوز طبق پیش فرض از حافظه   RAMو هارددیسک به عنوان محتویات حافظه اصلی دستگاه استفاده می کند .حافظه   RAMبا قطع برق یا خاموش کردن سیستم به طور کامل پاک می شود ولی فایل pagefile.sys که حاوی محتویات حافظه در هارددیسک است ، هیچ وقت پاک نمی |شود و ویندوز مرتبا آن را رونویسی می |کند .این موضوع می تواند اندازه این فایل را بیهوده بزرگ کرده و کارآیی سیستم را پایین بیاورد .در ضمن می تواند یک خطر امنیتی نیز برای شرکتها باشد زیرا محتوای این فایل حاوی اطلاعات لازم در برنامه بارگذاری شده قبلی است و لقمه آماده ای برای هکرها محسوب می شود .برای اینکه ویندوز در هنگام Shut downمحتوای این فایل را پاک کند، در رجیستری ویندوز در کلید:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControl Set\Control\Session Manager\MemoryManagement]

یک مقدار DWORD به نام ClearPageFileAtShutdown در صورت عدم وجود بسازید و به آن مقدار 1 را بدهید .بدین شکل ویندوز در موقع خاموش کردن دستگاه محتوای حافظه موقت دیسک را پاک کرده و کارآیی سیستم شما در جلسات بعدی کار با ویندوز افزایش خواهد یافت .هر چند در هنگامShut down ،ویندوز چند ثانیه بیشتر از زمان معمول ، عملیات انجام می دهد.

آیا ویندوز XPدارای Easter Egg است؟

Easter Eggیک برنامه کوچک است که برنامه نویسان در خاتمه کار، آن را در برنامه خود قرار می دهند و یک کلید رمز را برای آن تعریف می کنند در صورتی که کاربر عمل مربوطه را انجام دهد، برنامه نام سازندگانش را فاش خواهد کرد .از زمان انتشار ویندوز XP تا به حال هزاران نفر از مایکروسافت خواسته اند که Easter Egg ویندوز XPرا فاش سازد. ولی هنوز مایکروسافت جوابی ارائه نداده است. علت این است که طبق قرار دادی که مایکروسافت با دولت ایالات متحده بسته ، این شرکت اجازه استفاده از هیچ نوع کد اضافی یا غیر مستند در برنامه هایش را نخواهد داشت. همین موضوع سبب شده که دیگر مایکروسافت در محصولات جدید خود کد اضافه قرار ندهد.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۸:۱۵:۵۱

    I couldn&#039;t resist commenting. Very well written!

پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ