اصطلاحات دنیای فناوری : NFC و HDMI

نوشته شده توسط:اشکان کریوند | ۲ دیدگاه

به گزارش مجله آچاروب ؛ روز به روز با گسترش فناوری ها و پیشرفته تر شدن آنها اصطلاحات جدیدی به آن اضافه می شود که شاید همه ما معنای واقعی همه آنها را ندانیم. به ما کمک کنید تا این سری مطالب را به مرجعی مناسب و خوب از معانی اصطلاحات دنیای فناوری اطلاعات تبدیل کنیم.

 

مفهوم NFC

 

فناوری NFC یک فناوری ارتباطی بی‌سیم با برد کوتاه و فرکانس بالاست که تبادل اطلاعات بین هر گونه دستگاه الکترونیکی را در فاصلهٔ ۳ تا ۳۰ سانتی‌متر امکان‌پذیر می‌نماید. NFC در باند فرکانسی MHz۱۳٫۵۶ کار می‌کند. این فناوری توسعهٔ ساده‌ای از استاندارد کارت‌های مجاورتی ISO ۱۴۴۴۳ یا همان کارت‌های غیرتماسی RFID است که واسط یک کارت هوشمند را به همراه قرائت‌گر، درون یک دستگاه واحد ترکیب می‌نماید. یک دستگاه NFC قادر است هم با کارت‌های هوشمند رایج ISO ۱۴۴۴۳ و هم با قرائت‌گرها و هم‌چنین دیگر دستگاه‌های NFC ارتباط برقرار نماید. از همین رو این فناوری با زیرساخت‌های موجود پرداخت غیرتماسی مورداستفاده در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی و پرداخت‌های خرد سازگار می‌باشد. اساساً NFC با هدف استفاده در گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده‌است. برای فناوری NFC سه مورد استفادهٔ اصلی وجود دارد:

  • تقلید کارت: دستگاه NFC همانند کارت‌های غیرتماسی موجود رفتار می‌کند.
  • حالت قرائت‌گر: دستگاه NFC فعال بوده و برچسب غیرفعال RFID را می‌خواند، به عنوان مثال برای تبلیغات تعاملی
  • حالت شخص به شخص: دو دستگاه NFC با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات می‌کنند.

مفهوم HDMI

hdmi_logo

HDMI که اختصار عبارت High Definition Multimedia Interface (رابط چندرسانه ای باکیفیت بالا) است، یکی از نوآوری های برتر در صنعت لوازم الکتریکی خانگی است. این رابط امکاناتی مانند انتقال ویدئویی دیجیتال با کیفیت بالا، انتقال  با هشت کانال صدای دیجیتال، رمزگذاری HDCP و پروتکل CEC(کنترل لوازم خانگی) را به همراه پنج ولت برق، تنها در یک کابل فراهم می آورد. نسخه ۱ فناوری HDMI اواخر سال ۲۰۰۲ معرفی شد و تمامی امکانات بالا را داشت.

نسخه c1.3 این فناوری قابلیت های بسیار بیشتری مانند پشتیبانی از دو فرمت صوتی با کیفیت بالای دیسکهای بلو-ری را دارد. در این مقاله خواهیم دید که HDMI چطور قابلیتهای جدید را عرضه می کند و در عین حال، با استاندارد قدیمی DVI نیز سازگار است.

تصویر

HDMI مانند DVI از روش TMDS برای کدگذاری و انتقال دیدئویی دیجیتال استفاده می کند. البته HDMI از این روش برای انتقال صدا هم سود می برد. روش TMDS به گونه ای است که باعث می شود اثر تداخل های الکترومغناطیسی روی کابل ها کم شود و سیگنال ها بتوانند با سرعت بالاتر و خطای کمتر از کابل عبور کنند. دستگاه پخش، سیگنال دیجیتال را کد گذاری کرده و آن را به همراه یک کپی معکوس،  از طریق دو سیم مسی به نمایشگر می فرستد. اگر دستگاه های مجاور باعث ایجاد نویز روی کابل شوند، اثر این نویز روی دو سیم برعکس هم خواهد بود و نمایشگر با استفاده از تفاوت بین داده های دو سیم، سیگنال های خراب شده را بازسازی می کند.تمامی نسخه های HDMI از کابل های یکسان و ۱۹ پین استفاده می کنند، اما در هر نسخه پهنای باند افزایش یافته و ویژگی های جدید به این استاندارد افزوده شده که برخی از آنها انتخابی است. برای مثال HDMI1.0 از حداکثر نرخ ساعت پیکسل ۱۶۵ مگاهرتز (پهنای باند ۴٫۹۵ گیگابیت در ثانیه) پشتیبانی می کرد که با آن می شد تصویر HDTV با ابعاد p1080(1920 در ۱۰۸۰ پیکسل) را با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز منتقل کرد. همچنین تصاویر WUXGA به ابعاد ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نیز قابل انتقال بود. نسخه ۱٫۱ فناوری HDMI از DVD Audio نیز پشتیبانی می کرد. در نسخه ۱٫۲ پشتیبانی از Super Audio CD نیز اضافه شد. در نسخه ۱٫۳ نرخ ساعت پیکسل به ۳۴۰ مگاهرتز (پهنای باند ۱۰٫۲ گیگابایت در ثانیه) افزایش یافت و با آن می شد تصاویر WQXGA به ابعاد ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل را با یک کابل انتقال داد.در نسخه ۱٫۳ پشتیبانی از رنگ عمیق(Deep Color) و فضای رنگی xvTCC نیز اضافه شد. در فناوری رنگ عمیق تعداد سایه زنی ها ، رنگ ها و شدت نورهای بسیار زیادی وجود دارد و تعداد رنگها و شدت نورهای بسیار زیادی وجود دارد و تعداد رنگ ها و شدت نورهای بسیار زیادی وجود دارد و تعداد رنگها می توانند از چند میلیون تا چند میلیارد باشد. در فناوری رنگ عمیق، از ۳۶٫۳۰ یا ۴۸ بیت برای ذخیره یک رنگ استفاده می شود، در حالی که در HDMI 1,0 عمق رنگ تنها ۲۴ بیت بود. فضای رنگ xvYCC که به آن x.v.Color نیز می گویند، برای ذخیره سازی رنگ از فضای ۸ بیتی (اعداد ۰ تا ۲۵۶) استفاده می کند.

صدا

HDMI نسخه ۱٫۰ از هشت کانال LPCM (مدولاسیون کد پالس خطی) با وضوح  ۲۴ بیت و نرخ نمونه برداری تا ۱۹۲ کیلوهرتز پشتیبانی می کند. نسخه ۱٫۳ از هشت کانال صدای فراگیر با روش های فشرده سازی بدون افت کیفیت (Lossless) Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio پشتیبانی به عمل می آورد. همچنین در تمامی نسخه های می توان از روش های با افت کیفیت دالبی دیجیتال و DTS استفاده کرد. پیچیدگی پردازش تصویری ممکن است باعث تأخیر شود،  یعنی شاید صدا زودتر از تصویر به مقصد برسد در این حالت صدا با تصویر همزمان نخواهد بود. در نسخه HDMI 1.3 یک ویژگی به نام Auto Lip Sync افزوده شده که به صورت خودکار، مانع بروز چنین اتفاقی می شود. تمامی نسخه های HDMI مجموعه فرمان های مشترکی به نام CEC دارند که این دستورها در نسخه ۱٫۲ به صورت کامل مدون شده اند. به کمک این فرمان ها، می توان با یک کنترل از راه دور مشترک دستگاه هایی را که به کابل HDMI متصلند، کنترل فشار داده شود،  تمامی دستگاهای متصل روشن شده و دیسک شروع به پخش می کند. تفاوت اصلی بین نسخه های a1.3 ، b1.3 و c1.3 با نسخه ۱٫۳ دستورهای جدید CEC است.

منبع : دنیای آی تی

لینک کوتاه: http://acharweb.com/?p=13816


Read more: http://acharweb.com/%d8%a7%d8%b5%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%ad%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-nfc-%d9%88-hdmi.html#ixzz3ORSMLmNX
  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۲:۳۴:۴۷

    I have read so many articles or reviews about the blogger lovers however this piece
    of writing is truly a pleasant paragraph, keep it up.

  • Raquel

    Raquel

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۲۱:۴۵:۳۹

    Hello i am kavin, its my first time to commenting
    anywhere, when i read this article i thought i could
    also create comment due to this brilliant paragraph.

پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ